• E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Corbo: rollenbank voor remmentest sneller, veiliger, betrouwbaarder en duurzamer dan platenbank

Recent onderzoek van CORBO, de onafhankelijke autoriteit op het gebied van procesverbetering, productiviteitsmetingen alsmede het toetsen van deze processen in m.n. de automotive sector, stelt onomstotelijk vast dat het in het belang is van een hogere betrouwbaarheid van de APK en daarmee ook in het belang van de veiligheid van de automobilist als er meer remmen van auto’s zouden worden getest op een rollenremmentestbanken in plaats van op platenremmentestbanken. Ook de gezondheid, veiligheid en productiviteit van de mensen in de werkplaats zijn erbij gebaat. Metingen op beide remmentestbanken zijn voor het uitvoeren van de APK tot op heden echter officieel toegestaan.

De stevige conclusies die de directie van CORBO trekt in hun onderzoek, zijn voor Autec-VLT aanleiding om voorafgaand aan de AutovakRAI en op de beurs zelf autobedrijven via een opvallende Vangrail Campagne nog bewuster te maken van de verschillen van beide banken. Qua gebruiksgemak en efficiëntie in de werkplaats wint de rollenbank het namelijk ook op alle punten van de platenbank.

Resultaten
De conclusies van CORBO zijn helder. De metingen met een rollenremmentestbank zijn maar liefst 95% betrouwbaarder dan een tweeplaatsremmentestbank. Bovendien kan de meting gemiddeld 80 seconden sneller worden uitgevoerd dan de tweeplaatsremmentestbank (46 seconden versus 126 seconden). De veiligheid van de mensen in de werkplaats is ook beter gewaarborgd bij het gebruik van een rollenbank aangezien je daar vanuit stilstand meet. Het doorschietingsgevaar als je met 10 km per uur de platenbank op rijdt, is aanzienlijk groter. Ditzelfde snelheidsverschil zorgt ervoor dat het afzuigen van de uitlaatgassen in de werkplaats bij stilstand wel kan plaatsvinden, maar niet als je met een snelheid van 10 km per uur de remmen moet testen zoals het geval is bij een platenbank. Dus ook in het kader van de duurzaamheid en arbo-eisen is een rollenremmentestbank aan te raden.

Vangrail Campagne
Theo van Leeuwen, algemeen directeur Autec-VLT: “Op dit moment heeft 30% van de autobedrijven een platenbank liggen, 30% een rollenbank en 40% gebruikt een remvertragingsmeter die per mei 2014 niet meer is toegestaan voor remmenmetingen. Deze laatste groep zal mede op AutovakRAI een keuze gaan maken tussen een rollenbank en een platenbank. Hoewel wij beide banken verkopen en op beide nadrukkelijk dezelfde marge maken, adviseren wij, onder andere op basis van deze onderzoeksresultaten een rollenremmentestbank aan autobedrijven. Sterker nog, op onze stand vestigen we juist op ludieke wijze de aandacht op de nadelen van een platenremmentestbank via het plaatsen van vangrails die de minder hoge betrouwbaarheid en veiligheid symboliseren. Het behoud van een kwalitatieve APK is in het belang van ons allen. En wat dat betreft is de platenremmentestbankgewoon onvoldoende betrouwbaar en onvoldoende bruikbaar voor toekomstige ontwikkelingen.”

De prijs van een platenremmentestbank ligt een stuk lager dan die van een rollenbank. Dit voordeel op korte termijn is voor bedrijven dan ook de belangrijkste factor om toch tot de aanschaf van een dergelijke bank over te gaan. Autec-VLT blijft dan ook nog de platenbanken leveren. Adviseren doen ze het echter niet. Als je namelijk het efficiëntievoordeel van de rollenbank afzet tegen die van een platenbank dan ben je op langere termijn veel beter af met een rollenbank.

Download hier het volledige Corbo rapport.

 

Datum bericht: 25-03-2011

Terug