• E-mail
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Statische parkeerrem test

Elektronische-parkeerremtest-op-een-VLT-remmentestbank

Naast de conventionele handrem en de elektromechanische parkeerrem is er ook de volledig elektronische parkeerrem. De statische parkeerremtest is een innovatief systeem ontwikkeld door VLTest. Hiermee kan de remkracht aan een stilstaand wiel worden gemeten. Dit is de juiste test! Niet alleen voor de conventionele handrem en de elektromechanische parkeerrem, maar juist voor de volledige elektronische parkeerrem.

Het is de juiste manier om na te gaan of een voertuig op een helling, al dan niet met caravan, voldoende remkracht bezit om niet weg te rollen.

 

Meten van de remkracht van een volledig elektronische parkeerrem (VLT3037)

Steeds meer personenwagens worden tegenwoordig uitgerust met een elektromechanische parkeerrem. De vertrouwde remhendel met knop of in sommige voertuigen het kleine, extra pedaal, is dan vervangen door een eenvoudige drukknop op het dashboard of op de middenconsole. De meeste van deze personenwagens zijn voorzien van remklauwen met elektrische stel- of stappenmotoren. Wordt tijdens het rijden de drukknop bediend dan zorgt het hydraulische systeem voor remkracht. Als het voertuig stil staat dan komen de elektrische stel- of stappenmotoren in werking en leveren op hun beurt de remkracht.

Een gangbare remmentest wordt op een rollen (remtest) bank en op een platenremtestbank uitgevoerd met draaiende wielen.Een voertuig met elektronische parkeerrem zal bij bediening van de parkeerremknop het hydraulische remsysteem gebruiken in plaats van de elektrische stel- of stappenmotoren.

VLTest heeft een innovatief systeem ontwikkeld waarmee de remkracht aan een stilstaand wiel kan worden gemeten. Dit is de juiste test voor elektromechanische parkeerremmen met elektrische stel- of stappenmotoren. Voor uitvoering van de test wordt de as op de rollen geplaatst.

Dan wordt eerst de parkeerrem geactiveerd door het indrukken van de knop. Daarna pas worden de rollen van de remmentestbank gestart. De rollen die de wielen aandrijven gaan langzaam steeds meer kracht leveren totdat de maximale remkracht wordt gemeten. Op deze manier wordt er een belangrijke bijdrage aan de veiligheid geleverd. Het is voor de genoemde personenwagens de juiste manier om na te gaan of zij op een helling, al dan niet met caravan, voldoende remkracht bezitten om niet weg te rollen. Eigenlijk zou een dergelijke test verplicht uitgevoerd moeten worden!

 

* Onder andere de volgende voertuig merken zijn reeds voorzien van een 100% elektronische parkeerrem:

  • Audi – vanaf bouwjaar 2004
  • Bentley – vanaf bouwjaar 2003
  • BMW – vanaf bouwjaar 2001
  • Chevrolet – vanaf bouwjaar 2012
  • CitroĆ«n – vanaf bouwjaar 2008
  • Ford – vanaf bouwjaar 2004
  • Mercedes-Benz – vanaf bouwjaar 2011
  • Opel – vanaf bouwjaar 2009
  • Peugeot – vanaf bouwjaar 2009
  • Renault – vanaf bouwjaar 2001
  • Toyota – vanaf bouwjaar 2009
  • Volkswagen – vanaf bouwjaar 2006
  • Volvo – vanaf bouwjaar 2007