G.S. Meppel - 'Keuren gaat sneller dan ooit'

Over trailers hoef je de mannen en vrouwen uit Meppel niets te vertellen. Of het nu gaat om ontwikkeling, productie of onderhoud. Voor dat laatste beschikt de werkplaats over twee remmentestbanken, waarvan er een recent vernieuwd is. Volgens de keurmeester kunnen er nu “eens zoveel keuringen op een dag worden uitgevoerd”. 
 

Het duo remmentestbanken was op leeftijd, maar voldeed eigenlijk nog. Op één belangrijk front schoot een bank echter tekort. Het voor keuringen noodzakelijke certificaat kon er niet meer voor worden afgegeven. Chef-werkplaats Gerrit Schaart ging niet over één nacht ijs bij de selectie. Er werden offertes aangevraagd bij drie leveranciers. Uiteindelijk viel de keuze op Autec-VLT met diens VLT remmentestbank. “Ze waren zeker niet de goedkoopste, maar ze staken er gewoon met kop en schouders bovenuit. We hebben al hefkolommen van Autec, dus we waren al bekend met de organisatie. Bovendien hebben we ons huiswerk gedaan en bedrijven bezocht die al met zo’n installatie werken. Ervaringen uitwisselen kan ik iedereen aanraden, heel leerzaam.” 

 

Geen reflecties meer 

De goede eigen ervaringen met Autec-VLT, de lovende recensies over de VLT-remmentestbank van collega’s uit de sector, het helpt allemaal. Wat het plaatje compleet maakte, was een goed advies. “Ik twijfelde over een tabletbediening, maar we hebben gekozen voor de reguliere afstandbediening in combinatie met het uitstekend a_ eesbare scherm. Dat toont twee digitaal/analoge meters en digitale meldingen zoals het asgewicht en de drukken. Het is een groot verschil ten opzichte van de andere bank die een afleesunit met sterk spiegelend glas had.” GS Meppel keurt gemiddeld zo’n vijfhonderd units op jaarbasis. De remmentestbank wordt zowel achteruit (voor trailers) als vooruit (voor trucks) bereden en dat vereiste een tweerichtingsinstallatie. Verder is er gekozen voor rolblokkering, wat het uitrijden sterk vergemakkelijkt. Een liftbank was niet aantrekkelijk, daar is in Meppel het werkaanbod niet naar. Voor de remmentestbank ligt al sinds jaren een spelingsdetector. “Daar waren we al vroeg mee, inderdaad. Zeker als je bedenkt dat de verplichting daarvan eraan zit te komen.” 

 

Snel gewend 

Het switchen van merk bij het vervangen een remmentestbank kan mensen nog wel eens angst inboezemen maar daarvan was in Meppel geen sprake. “Hij lag er zo in!” In gebruik werkt alles natuurlijk net even anders dan ze gewend waren, zo was de VLT Brakedata software nieuw voor ze. “Het went zo snel, inmiddels kunnen we ermee lezen en schrijven. De procedure kan nu veel sneller worden doorlopen, we zouden het dubbele aantal keuringen op een dag aankunnen.”