Publicatiedatum: 10 december 2018

Definitieve nieuwe APK1-wetgeving spelingsdetector

Al geruime tijd is het de vraag wanneer de spelingsdetector verplicht wordt in de APK 1 werkplaats. Zowel de bestaande als de nieuwe erkenningen moeten op 20-05-2023 aan deze wetgeving voldoen. 

 

Nieuwe en bestaande erkenningen

Diverse berichten in de equipment-markt geven aan dat de wetgeving omtrent de spelingsdetector dit jaar al van kracht wordt voor nieuwe erkenningen. Dit is echter onjuist. Alle APK 1 erkenningshouders moeten per 20-05-2023 gereed zijn, mits zij hun erkenning willen behouden. Dit geldt voor zowel de nieuwe erkenningen als de bestaande erkenningen. De RDW is in maart 2018 reeds in haar communicatie begonnen met tijdige aankondiging van deze wetgeving (bron: RDW APK Keurmeester nr. 80 - blz. 5  - maart 2018). Ook in het RDW magazine van april 2019 is de wetgeving uitvoerig beschreven op pagina 4 (bron: RDW APK Keurmeester nr. 84 - blz 4 - april 2019). 

 

Wetgeving

De RDW zal een spelingsdetector verplicht stellen in een APK 1 werkplaats. Daarnaast stelt zij ook eisen aan het bewegingsbereik, de bewegingssnelheid en de bewegingscontrole van de spelingsdetector. Uniformiteit en veiligheid zijn belangrijke aspecten bij het keuren van zware voertuigen.

 

De spelingsdetectoren (ook bestaande units) van VLT voldoen reeds ruimschoots aan deze eisen.

 

Ons advies

Al jaren adviseert Autec-VLT Automotive Equipment haar klanten om rekening te houden met de bouwkundige voorbereidingen. Ons advies luidt dan ook: de investering in een spelingsdetector hoeft niet per direct, maar wees u er wel van bewust dat het een verplichting wordt in 2023. Zowel nieuwe als bestaande erkenningshouders, die nog geen spelingsdetector of een sterk verouderd model hebben dat niet meer voldoet aan de gestelde eisen, hebben nu de gelegenheid om een reservering te maken of te sparen voor deze investering.

Wacht echter niet tot het laatste moment; veelal dienen er in bestaande situaties aanpassingen aan vloer en/of put gedaan te worden om de keurstraat geschikt te maken. Ook wordt er met uitstellen niets ‘bespaard’, maar door juist tijdig te investeren, kan de investering versneld opgenomen worden in het rekenplaatje van de werkplaats: van afschrijving tot terugverdienmodel en goed stuk gereedschap als inrichting van optimale werkplek-ergonomie voor de keurmeesters. APK 1 keurmeesters beginnen schaarser te worden; wees er zuinig op!

 

VLT spelingsdetectoren

VLT biedt verschillende soorten, hydraulische spelingsdetectoren van hoge kwaliteit. De VLT spelingsdetectoren voldoen ruim aan de eisen die de RDW stelt door de hoge bewegingssnelheid, de vele bewegingsmogelijkheden en de eenvoudige bediening vanuit de put. De platen worden uit elkaar bewogen tot wel 100 mm per kant. De spelingsdetectoren hebben een maximaal (aslijn)overrijdgewicht van 20.000 kg (10.000 kg per wiel) en zijn geschikt voor zowel tandemas- als lucht geveerde voertuigen. Ook bestaat er de mogelijkheid om, bijvoorbeeld, de aslastsimulator aan te sluiten op hetzelfde, hydraulische aggregaat.

 

Persoonlijk advies?

Wilt u meer detail-informatie of persoonlijk advies ontvangen hoe u voorbereid bent op de APK 1 wetgeving van de toekomst? Klik dan hier om vrijblijvend contact op te nemen.